Ötödik rész / Szeretem Franciaországot

Párizsi kitérőm sok extra kilometert jelentett, de mindegyik duplán térült meg, élmények tekintetében. Már Franciaországban töltött első napomon feltűnt, hogy az emberek rendkívül barátságosak és közvetlenek. Persze nem lehet itt sem általánosítani, de legtöbb esetben csupa lelkes és segítőkész Franciával találkoztam. Egy utazáshoz nem csak a tájak, hanem az emberek sokfélesége is hozzá tartozik. Minden naposak az új találkozások és elválások. Néha több időt töltünk együtt, de van, hogy csak pár percre állunk meg, amíg útba igazítást kérek, cserébe válaszoljak az örökzöld kérdésre: “honnan jöttél, merre tartassz és tényleg bicajjal, egyedül…?”  Elő fordul, hogy rezignáltan fogadják, de leginkább, a nagy csodálkozást követően, elismerő és lelkesítő Francia mondatok hagyják el az emberek száját.

Úgy hiszem kit jobban, kit kevésbé, de mindannyiunkat vonz egy hosszú, kalandos utazás gondolata. Sajnos bele vágni már kevesebben merünk és megmarad életünk dédelgetett álmaként. Olykor, olykor felbukkan, hogy  ha csak gondolatban is, de egy időre elrepítsen a valóság szürke igazságától.

Ám a valódi igazság az, hogy azok vagyunk, aminek hisszük magunkat és ha ehhez tett is párosul, máris az lesz a valóságunk. Jó barátom, Jézus is megmondta anno, “ha csak egy mustár magnyi hitetek lenne, hegyeket mozgathatnátok meg.” Én tehát veszem a bátorságot és arra buzdítanék mindenkit, hogy higgyen és élje meg egészen, amit meg szeretne, ne hagyja, hogy az álom világ félig valós színterén maradjon az. Persze, most hallom is, ahogy páran azt mormogják, “valakinek dolgozni is kell, különben miből éljünk”. Erre azt mondom, a hitnek ehhez semmi köze, hinni lehet munka közben is és hamarosan tapasztalható lesz az eredménye…

Színezd ki az életed / Colorize your life

De lehet egy színű is, csak a nap felé forduljon / One color can be also nice, if it turns to the sun

Szóval, vissza térve a találkozásokra, legtöbb esetben az embereknek megcsillan a szemük, amikor elmondom mi járatban vagyok. Részeseivé válnak az útnak és ezt nem csak én, hanem ők is érzik. Párizsban többször is leszólítottak, amikor pirosnál álltam és a rövid szóváltást követően érezhetően több volt mindkettőnk energiája. Kétség kívül, a kommunikáció az emberiség legbecsesebb kincse. Valamiért a magyar ember nem szereti kinyitni a száját, csak ha ételről van szó. És ez így nem jó. Merjük megkérdezni, ha valamit nem tudunk,  elmondani a véleményünket, vagy csak egyszerűen adjunk hangot annak, ha valami tetszik nekünk.

Nem véletlenül választottam ezt a címet ennek a fejezetnek. A fent leírtakat az elmúlt 2 hét váltotta ki belőlem és persze ebben az embereknek hatalmas szerepe volt. Letisztult sokminden, már jobban meg tudom különböztetni, mi fontos és mi nem. Szeretem azt, aki most vagyok és ezért szeretem Franciaországot.

Nade tekerjünk tovább, elvégre is egy dolog biztos, a változás.

Párizsból nagyon nehezen találtam ki. Kezdésnek szerettem volna lecserélni a csomagtartóm, ami még a Canal de Borgognenál sérült meg, de olyan horribilis árat kértek érte, hogy inkább vállaltam a kockázatot és így folytattam az utam, bízva abban, hogy majd találok egyet, megfizethető áron. Az aglomeráció több kisebb várost ölel fel, ami sokkal több utat jelent, viszont nekünk csak egyre van szükségünk. Rengeteget bolyongtam, mire rátaláltam a helyes irányra, sok forgalmas szakaszt magam mögött hagyva. Ám akkor már kora délután volt és tudtam, nem fogok aznap sokat haladni. A minimum 100 ast azért lenyomtam és egy falu parkolójában álltam meg éjszakára. Következő nap Orleans volt az első cél, ahová még délelőtt megérkeztem. Mindenki ismeri Jeanne d’Arcot, aki orleáni szűzként vonult be a történelembe. Számomra, a szabadságért vívott harcai miatt mindig is érdekes volt a személye, ezért, hacsak gondolatban is, de Orleanshoz már volt valami kötődésem. A város lenyűgöző volt az első perctől. A katedrális gótikus stílusa magáért beszél. Kívül is, belül is egy építészeti csoda.

Az orleansi katedráális / Cathedral in orleans

Gót stílus / Gothic style

Ablakok / Windows

Sátor szárítás a szélben / Drying the tent in the wind

Jeanne d’ Arc szobra / Statue of Jeanne d’ Arc

Az ebédemet egy szupermarketben vásároltam meg, bagett és brie sajt formájában. Miután belakmároztam, elmentem a tourist officehoz informálódni az EuroVelo3 as útról, ami zarándok biciklis útként ismert és északról indul egészen Santiago de Compostalláig. Sokat nem tudott a hölgy segíteni, de legalább volt internet, így kutatásba kezdtem. Az EV6 al  közösen fut az EV3 ezen a szakaszon, a Loire mentén, egészen Toursig. Ott aztán elágaznak, hogy az EV6 nyugatnak tartva az óceánba végződjön, míg az EV3 délnek fordulva és átszelve Franciaországot, Spanyol országban folytatódjon. Nem volt kérdés tehát, hogy Toursig merre haladjak. Ekkor figyeltem fel egy idősebb bringás formára, aki kicsit bizonytalanul ácsorgott pár méterre mellettem. Kisvártatava szóba elegyedtünk és onnantól egész nap együtt lógtunk. Bár nem terveztem, hogy Orleansban olyan sok időt leszek, Thomas társaságának nem tudtam nemet mondani. Kicsit el volt akadva a további útját illetően, így kezdésnek ezt tisztáztuk, majd tekeregtünk a városban, amit egy remek vacsorával zártunk. Sok érdekes dologról beszélgettünk az amerikai busz sofőrrel, ismét jó példát szerezve arról, hogy az életben minden találkozásnak oka van…

Thomassal / with Thomas

9 körül mondtunk viszlátot egymásnak, amit fergeteges bicajozás követett, amíg be nem sötétedett. Még 25 km-t tekertem a Loire menti naplementében, méllységes békével a szívemben. Az estét a Val de Flax kempingben töltöttem.

Híd a Loire felett No.:1 / Bridge above the Loire No.:1

Öröm tekerés a naplementében / Joy ride in the sunset

Híd a Loire felett No.:2 / Bridge above the Loire No.:2

Az Ev6 utolsó szakasza várt rám másnap a Loire mentén.  Kicsit fájó volt a búcsú ettól az úttól, de megfogadtam, hogy egyszer még vissza térek rá. Ha van tökéletes biciklis út, akkor az az EuroVelo6. A folyók útja nem véletlenül az egyik legkedveltebb vonal,  hosszú távú bringás körökben. Változatosságával, káprázatos szépségével, leveszi az embert a lábáról. Még jó, hogy van alatta egy bicikli…

Mindenhol tábla mutatja a jó irányt / Signs show the right way

Szűz Mária szobra / Saint Maria statue

Falak / Walls

Kávé szünet, ami nekem tea volt / Café pause, but for me tea, please

Tiszta udvar rendes ház / Tidy back yard, nice home

Az ajtó mindenki előtt nyitva áll / The door is open for everyone

Toursig 145 km-t mentem. A bazilikában megnéztem egy szertartást és kifelé jövet csodálkozva vettem észre a kifüggesztett Magyar címert. Jó érzéssel töltött el, hogy ilyen távol, egy ekkora templomban, ünneplik a magyarságot.

A toursi bazilikában ezt láttam / This is what I saw in the basillica of Tours

Toursi bazilika / Basillica of Tours

Zsiri és az Apácák / Camelopi and the cloistresses

Zsiri és az apácák / Camelopi and the cloistresses

Majd megkerestem az EV3 at és elindultam délnek. Montbazonnál ért az este. Lencse volt vacsorára, desszertnek tejbe rizs, aszalt szilvával és csokis sütivel. Közben a föld tette a dolgát és a napnak hátat fordított, amit egy padon ülve figyelhettem végig…

A vacsora… / The diner…

…és a desszert / …and the dessert

A következő említésre méltó esemény Chatelleraultban történt, ahol végleg feladta a csomagtartóm. Legalább is akkor azt hittem végleg…..ugyanis teljesen eltört, már semmi sem tartotta. Kerestem egy boltot, ahol volt is egy új tartó emberi áron, ám rövid tesztelés után kiderült az is törött… A bolt tulaja nagyon korrekt volt és miután telibe trafálta az úti célomat, megengedte, hogy ott hagyjam a cuccaimat, amíg én egy másik boltban próbáltam használható alkatrészt találni. Az egész várost bejártam, de semmi. Már fél 7 is volt, mikor vissza értem, közölve nem jártam sikerrel. Így a rommá tört csomagtartóba kellett életet lehelni, ami eltartot még vagy egy órát. Elfűrészelt csavart, rövid fapálcákat és ragasztó szalagot használtam. Sikerült valamelyest helyre pofozni, így tovább tudtam menni.

Bicaj boltos No.:1 / Bike shop owner No.:1

St. Benois volt, ahol megálltam, hogy a holdfénynél húzzam fel a sátram. Este esett az eső, de én jót aludtam.

Útközben / On the road

P1070125 - Copy

Kilátás a sátorból / Overwiev for the tent

Innőntől kezdődött igazából érezhetően a zarándok út. Különleges hangulatú helyeken haladtam át és egyre többször láttam a Camino de Compostella jelzést.

Így ni /Just like that

P1070145 - Copy

Romok / Ruins

P1070149 - Copy

Egy klasszikus kép  / One classic shot

Kacsa / Duck

P1070152 - Copy

Beton hal / Concrete fish

Angolume előtt bekopogtattam egy házba, hogy vizet kérjek. Kisvártatava ajtót nyitott egy ősz ember és miután tele töltötte a kulacsomat, megkérdezte honnan jöttem. A válasz után meglepetésemre magyarul szólalt meg. Megörültünk egymásnak, minek hallatán a házból egy 90 éves nénike botorkált ki, könnybe lábadt szemekkel. Ők is magyarok voltak, 50 évvel ezelőtt költöztek Franciaország eme eldugott részére. Elmondták, hogy a nénit börtönbe zárták és a fia már ott született. Majd a szökésüket követően telepedtek le ebben a faluban. Már egymás között is franciául beszéltek és néha keresniük kellett a magyar szavakat, amit ha nem találtak, franciával pótoltak. Megható volt ennek a két embernek az otthonában járni, Isten áldja őket.

P1070138 - Copy

Valaha ők is Magyarországról jöttek / Sometime they also came from Hungary

Ekkor már a szembeszél keresztje nehezedett rám, ami 3 teljes napig volt az ellenségem, erejét sokszor nem kímélve. Súlya alatt megtörhettem, mert egy idő után már nem zavart többé. Teljesen bele nyugodtam, hogy csak nagyon lassan és nehezen tudok haladni.  A kezdeti hangos tiltakozásom, mélly elfogadásba ment át. Ismét a nyugalom töltött el és meghitten hajtottam Zsiráfot, akin szintén érezhető volt a fejhajtás.

P1070137 - Copy

Egy újabb klasszikus / Another classic

P1070135 - Copy

Német kolléga / German colleague

P1070156 - Copy

Voala

P1070154 - Copy

Ő eddig utazott… / He’s journey ended up here…

A Canal de Borgognenál lévő gödör óta több mint 600 kilómétert tettem meg, mire rátaláltam az új csomagtartómra. Egy faluban lévő bicajos boltnál végre lecseréltem, a sok plusz feladat okozóját. Innentől kezdve ismét felgyorsult a tempóm, már nem kellett óvatoskodni, nyomhattam, ami a csövön kifért. Ráadásul a szél is vissza vett.  Az estét mindentől távol, egy szőlő ültetvényen töltöttem és egy nagy vihart is átvészeltem.

… ő meg eddig / …for it also

A bicajboltos No.:2 / Owner of the bike shop No.:2

Sátor a szőlőben éjjel… / Tent in the wine yard by night…

…és nappal / …and day time

Bordeux már közel volt, ami újabb változást hozott a tájban. Sajnos a városban rossz idő volt amikor megérkeztem, így csak felszínesen tudtam megnézni. De az így is átjött, hogy nagyon jó hely.

Bordeux

Szintén Bordó / Also Bordeux

Szörfösök gyakorolják a duck diveot / Surfers are practising the duck dive

Nagy dugó kis dugókból. Állítólag itt valami bort is készítenek… / Big cork, from small corks. It supposed to produce some wine here…

Aznap Sallesig mentem, ahol egy kempingbe betérve egyenesen Renenél kötöttem ki. Mintha előre meg lett volna beszélve a találkozó, úgy köszöntünk egymásnak. Épp, hogy leszáltam a bicajról, már nyomta is a kezembe a tányér frissen készült paradicsomos spagettit. Rene volt az első bringás, akivel nagy hasonlóságot éreztem. Emberünk Marokkóból tartott haza, Németországba. 11 hónapja volt úton, amiből fél évet szamár háton töltött és úgy utazott az Afrikai kontinensen. Később egy rövid időre csatlakozott hozzánk egy fekete srác is. Miután ő elment, mi még sokáig beszélgettünk a gyertya fény mellett.

Zarándokok / Pilgrims

Virág és torony / Flower and tower

Templom és torony / Temple and tower

Torony és naplemente / Tower and sunset

Renevel és a kis fekával / With Rene and the small black fella

Sziráf és Szamár / Camelopard and Donkie

P1070158 - Copy

Csak szamár / Just donkie

Utunk ellenkezően vezetett, ezért a reggelit követően elváltunk, ám nagy valószínűséggel vele még össze fog sodorni az élet. Vieux Boucau már nem volt messze.  Itt várt Zolike és Báló, egy óceán parti kempingben. Ide leginkább a szörf miatt jönnek az emberek, így a társaságon túl én is hasonló céllal érkeztem. Addig azonban még 140 km-t le kellett csavarni, a part menti fenyvesekben.  Kellemes út volt, csendes, elhagyatott szakaszokkal.

Tó az óceán mellett / Lake by the ocean

Már közel a cél / The target is close

Óceán parti fenyves / Pine – grove on the shore of the ocean

A 10 nap alatt, amit itt töltök, leginkább lemerült készleteimet töltöm fel, sok evéssel és alvással. 3500 km- t bicikliztem eddig, ideje megcserélni a gumikat és komolyabban leellenőrizni Zsiráf állapotát. Szerencsére mindent tudok orvosolni, amit jelenleg igényel, nem kell külső beavatkozást kérni. Voltunk egy film fesztiválon is Angletban, ahol egy remek Argentin szörfös filmet vetítettek, amit egy kis fogadás előzött meg egy óceánra néző tetőn…

Magyar vendégmunkások / Hungarian season workers

Két sört / Two beers please

P1070234 - Copy

Film fesztivál Angletban / Film fest in Anglet

P1070235 - Copy

Esik / It’s raining

A tetőt érdemes figyelni… / It worth to pay attention on the roof…

P1070222 - Copy

Valami / Something

Óceáni hangulat / Ocean feeling

Oktatóék / Instructors

Véget ért a foci vb, Németország világbajnok. Szerdán kelek útra ismét, hogy egy új országba guruljak be és a part mentén eljussak Santiago de Compostellába, majd Finisterrába. Aztán jöhet Portugália és onnan már csak haza kell tekerni…folyt.köv.