Negyedik rész / Eljutni Párizsig

Sok idő telt el mióta utóljára gép elé ültem, hogy betűkbe öntsem az utam fontosabb pillanatait. Ez legfőképp annak köszönhető, hogy nem áll rendelkezésemre a megfelelő háttér és ahogy egy nagy utazó ismerősöm mondta, “vagy utazol, vagy blogolsz”.

Bern óta nagyon sok minden történt és  az élmények  tárházába új polcokat kellett össze ácsolni, hogy legyen hova tenni őket.  Íme tehát a folytatás.

Svájcban töltött utólsó estémen a Franciáktól kikaptak a fehér keresztesek a foci vb-n. Másnap reggel 8kor már újra úton voltam. Gabesszal együtt indultunk el, ám ő autóval ment és magyarországra, mivel napokon belül várható volt a kisfia megszületése. Én Bázelnek vettem az irányt, hogy ott az EuroVelo 6 os útra vissza álljak és a Rajnát követve Orleansig menjek, majd onnan északnak fordulva Párizsba tekerjek. Szebbnél szebb tájakon gurultam, miközben tanyákat, falvakat és kisebb városokat érintettem.

Békével jöttem / Came with peace

A tökéletes fedezék / The perfect cover

Farigcsa / Carving

Reggeli / Breakfast

Az irányt kezdetben az Aare folyó mutatta. A már megszokottá vált utak váltakoztak, erdőből mezőre, mezőről aszfaltra, itt egy tó, ott egy folyó, ami igazán élvezetessé tette a bringázást. Egy idő után elkezdtem felfelé emelkedni, így a tempó lassult.  Kb. félúton találtam rá a keresett útra, amit előző este néztem ki egy hivatalos svájci bringás honlapon. Már megtanultam, hogy bicajjal olyan előre tervezni távolságot, mint egy építkezésnél a költségeket. 15-20% ot rá kell számolni… Így  Bázelig 130 km helyett  155 öt tettem meg. Az utólsó 40 km-t Stefánnal csapattam, aki egy 3500 eurós,  7 kg os bicaj nyergében ült, ami megint jól jött, ám ez sem mentette meg a hátam a leégéstől…

Stefan és a csodabringa / Stefan and the wonder bike

Bázel 3 ország határpontja és a Rajna folyik keresztül rajta, amiben jót fürödtem, mielőtt Franciaországba átgurultam és felvertem a sátram, kb. 200 méterre a határtól.

Sátor a határnál (Bázel) / Tent at the border (Basel)

Másnap kora délutánra és egy kis kavarodást követően, Belfortba értem, ahol rátaláltam az EV6 os útra, ami igazán szívderítő érzés volt. Ugyanis addig elég kacifántos volt a napom, az útvonal tekintetében. Nem győzöm dícsérni az EV6 ot, a jelzéseivel a követhetőségével és az utak minőségével nagy biztonságot tud adni.

D 18

Előre tarts / Go ahead

Ok, megyek / Ok, I go

Ideje felfrissülni / It’s time to refresh

A francia EV6 (Belfort) / The EuroVélo6 in France (Belfort)

Ezen haladtam tehát tovább, egészen Vesoulig. Itt egy tóparti kemping környékére mentem, ahol először zuhanyt vadásztam, majd egy jó helyet, ahol nyugovóra térhettem. Itt említeném meg a MapsWithMe aplikációt, ami méter pontossággal vezet a keresett helyre, legyen az bolt, benzinkút, látnivaló, vagy adott esetben kemping.  Nem először köszönhettem neki potya zuhanyt, ami egy egész napos bringázás után, mindent újra tud értelmezni.

Élet mentő zuhany (Vesoul) / Life savior shower place (Vesoul)

Tóparti kemping a naplementében + egy Zsiráf / Lake side camp site in the sunset + my camelopard

Szóval a MapsWithMe nagyon jó barátja lehet annak, aki hasonló útra készül…  Azt azonban nem tudja, hol lesz csodálatos a naplemente, én mégis megtaláltam…

Naplemente és vadkemping (Vesoul) / Sunset and free camp (Vesoul)

Nekem tetszett / I liked it

Reggel a szokásos sátras ceremóniát követően Dijon felé folytattam az utam.  Mivel nem találtam rá a megfelelő irányra, egy másik navigációt az Igot programoztam be, hogy segítsen a “bajba” jutott utazón, ám ő csak még  jobban összezavart. Utólag már nem bántam, hogy össze vissza vezetett, mert így jutottam el egy nagyon különleges helyre. Az indulást követően massziv hegymenetbe kezdtem és bár furcsáltam is, miért szűkül egyre jobban az út, majd ösvény, a megérzésem mégis azt súgta, ne forduljak vissza. Az Igo akkor már az űrben érezhette magát, mert sehol egy útat, vagy azonosítható helyet nem mutatott.  Kb. másfél órás kaptatás után egyszer csak felértem egy hegytetőre, amit az Eger mellett lévő Egedhez tudnék hasonlítani leginkább. Rajtam kívül senki sem volt a környéken. Bár elég magasan voltam mégis nagy mélységgel tudnám jellemezni az érzést, ami elfogott a látvány hatására. Olyan különleges volt az az óra, amit fent töltöttem, hogy kicsit sajnáltam is lejönni. Tisztán éreztem, a Jelen Létet, minden sallangtól mentesen. ISTENi volt.

Ahol a gps se jár / Where the gps aint works

Roki ball boka / Rocky Balboa a.k.a left ankle (hungarian word joke, sorry)

Roki jobb boka / Rocky right ankle

Ösvény az “űrben” / Path in the “space”

De, mint mindennek, ennek a pillanatnak  is mennie kellett, ahogy nekem is. Eltartott egy ideig, amíg lekeveredtem és rátaláltam a műútra, ami Dijonba vezetett.  Hosszú volt és fáradtan értkeztem meg. Már a város határában kiszúrtam egy sport komplexumot, ami vélhetően zuhanyzót is rejtegetett, így oda mentem legelőször. Egy hatalmas sport csarnok volt, ami előtt a parkban épp nyugdíjasok mozgatták fáradt csontjaikat egy animátor koordinálásával.  Én besurrantam a csarnokba, ami kongott az ürességtől és egészen az öltőzőkig gurultam. Megint potya zuhanyhoz jutottam a női részlegen, ahova két anyuka érkezett, pont mikor végeztem a pancsolással. Néztek is, mit keres itt ez az alak, de zavarba nem jöttek, csak simán átöltöztek. Mikor eltoltam mellettük a bringát, nagyot mosolyogtunk a szitun. Így hajtottam be a városba, ám ekkor már lógott az eső lába. Egy decathlon áruházhoz mentem és mivel pont zártak, az eső meg pont eleredt, gondoltam ott maradok estére, így  tető alatt sátrazhattam…

A tető / The roof

Dechatlonnál a nem reklám sátor (Dijon) / Not a promo tent at Dechatlon (Dijon)

Másnap a belvárossal kezdtem, körbe jártam pár nevezetességet és mint nagy mustár rajongó beújítottam egy üvegcsével a megszámlálhatatlan fajta közül.

Szobor Dijonban / Statue in Dijon

Dijoni katedrális / Cathedral in Dijon

10341583_10202728685430657_5877977878825000669_n

Mustár sokk (Dijon) / Mustard shock (Dijon)

Majd egy szendvics bárban tudtam netezni, ahol kinéztem, merre menjek tovább. Így találtam rá a Canal de Bourgogne – ra, ami egész sokáig haladt Párizs felé, ugyanis ez volt a következő állomás. Elvetve tehát az előző tervet, hogy Orleansig az EV 6 on menjek, a Canal de Bourgogne-t  választottam. Ennek két oka volt. Egy, hogy senki nem tudta megmondani hol találom az EV6 ot, ellenben a Canal de Bourgogne szinte a szomszédból indult, kettő, Orleansba úgyis mennem kellett  Párizs után. Így elindultam ezen az új úton. Kezdésnek betaláltam egy gödröt a hátsó kerekemmel, ami végzetesenek bizonyult, ugyanis eltört a csomagtartóm. Valamelyest McGájvertem, így tudtam folytatni az utat, de csak idő kérdése volt, mikor kell majd újat vennem. Aznapi távom nem volt túl sok a 120 km-el, de annál tartalmasabb. Gyönyörű templomokba mentem be köszönetet mondani azért a sok szépért, ami történik az emberrel, ha hagyja…

Köszmá / Thanks givin

Színek / Colours

Nyugodj békében / Rest in peace

A csatorna menti rögtönzött szervíz elég sok időt vett el a napból, ezért bár még nem voltam fáradt, de esteledett, úgy döntöttem megállok, miután megláttam egy út széli szimpatikus táblát, ami azt jelezte, hogy a közelben egy kemping van. Ösztönöm megint nem csalt, egy tónál (Lac de Point) kötöttem ki, amiben nagyot úsztam mielőtt neki álltam vonla elkészíteni a vacsorámat. Míg forrt a víz a tésztához, egyre csak az járt a fejemben, milyen nagyszerű volt ez a nap is és bárcsak mindenki érezhetné, amit akkor éreztem. A kitárt szív vonzza a jó embereket, így hamarosan két fiatal helyi srác, Syril és Axel csatlakozott hozzám, hogy vacsora közben egy jót beszélgessünk.  Egyikük a közeli kemping tulajának rokona volt, így lelkesen ajánlotta fel, hogy aludjak ott.  Amikor ránk sötétedett ők haza indultak, én pedig feljebb, a kempingben felépítettem a sátramat és álomba zuhantam.

Syril és Axel ( Lac de Point) / Syril and Axel (Lac de Point)

Lac de  Pointtól továbbra is a Canal de Bourgogne lapos, de murvás útján haladtam. A csatorna kb. 10 méter széles lehet és pár kilóméterenként van rajta zsilip, amin a rajta csordogáló hajókat engedik át, egyik szintről a másikra.  A zsilipekhez kis házak is tartoznak, ahová pihenni járnak az emberek.  Csak elvétve találkoztam biciklisekkel és csónakoktól sem nyüzsgött túlságosan a környék. Ellenben mindkét oldalon volt biciklis út, fákkal tarkítva és egymást érték a több száz éves kastélyok és romosodó erődök.  Annak ellenére, hogy még nem Spanyolországban  voltam, úgy éreztem magam, mintha én lennék Don Quijote, La Mancha híres lovagja, aki szamarán hosszasan poroszkál, valamilyen nem is létező nemes ügy érdekében. Ám a hadakozás gondolata távol állt tőlem, hogy is zavarhatott volna bármi, miközben  ilyen tájon tekerhetek naphosszat.

Canal de Bourgogne

Hajó, ha nem jó (Canal de Bourgogne) / Boat, or not good ( Canal de Bourgogne

Csak hajók és bringák / Only for ships and bikes

Ha egyszer a kapitány azt mondja minden rendben… / If once the captain said all right…

Lánc és rozsda / Chain and rust

Sancho Panza a kapuknál (Chateau d’ Eguilly) / Sancho Panza at the gates (Chateau d’ Eguilly)

St. Florentinig vitt aznap a szamár, aki ugye Zsiráf, ahol a már jól bevett módszerrel egy kempingben lezuhanyoztam, majd odébb a sátramat felhúztam. Hideg volt az éjszaka, mindössze 13 fok.

Halálos magány / Solitude to death

Lány csók az ablakban / Girl kiss at the window

Másnap Sensben álltam meg először, ekkor már elhagytam a csatornát. Rövid egyeztetés egy turinformnál és már hajtottam is rá a Párizsba vezető legrövidebb útra. Nagyot verettem aznap, mert a gondolat, hogy Párizsban leszek estére, sok erőt adott. Így hét és fél óra alatt nyomtam le 185 km-t, ami ahhoz kellett, hogy 19.00kor már az Eiffel torony alatt állhassak. Egy szóval tudnám leírni, ami ott fogadott. Monumentális. Éreztem, hogy Párizs nem kis falat, de bizakodóan néztem az előttem álló 4 nap elé.

Kis komplikáció is adódott a párizsi szállásomat illetően, amit még Dijonban kiírtam a fészbúkra. Kedves ismerőseimnek köszönhetően rögtön érkezett ajánlat, kit is kereshetnék fel ez ügyben (köszi srácok a gyors reakciót). Tehát a szállás adómat megérkezésemkor  még nem ismertem személyesen. Csak egy rövid emailt váltottunk, amiben számot is cseréltünk, így onnantól már élt a drót. Lajos éjfélkor érkezett vissza a városba én pedig a Gare St. Lazare vasút állomásnál vártam rá. Segítségéért örökre hálás leszek. Köszönöm bajtárs!

Lajos a megmentő / Lajos the savior

Párizsi első napomon egyből  fejest ugrottam a városi forgatagba. Kezdésnek a Nemecsek által ajánlott parkba mentem, ahol jót aludtam a fűben, majd minden konkrét cél nélkül karikáztam a városban. Estére elég sok helyet bejártam, de még mindig hatalmasnak éreztem a Francia fővárost. Először fogott el a magányosság érzése, sok sok idő után. Egyedül, egy ekkora városban, ennyi ismeretlen ember között, furcsa gondolatokat ébresztett bennem. Megint megbizonyosodtam a felől, hogy a természetességtől távol áll a városi élet. Falvakban, vagy távol minden lakott területtől, ahol addig éjszakáztam soha nem éreztem a biztonság hiányát. Közelebb voltam a lény-eghez és ezáltal magamhoz is, hiába nem volt sok kilométeres körzetben senki sem. A városi élet mű élet, amit azért talált ki a modern ember, mert megszerette a kényelmet. Természetesen sok előnye van, de én maradok híve a kisebb társadalmi egységeknek, amikből még nem halt ki a személyesség.

Előny és hátrány (Párizs) / Gain and pain (Paris)

A Szajna (Párizs) / The Seine (Paris)

A magány pillanata (Louvre, Párizs) / Moment of solitude (Louvre, Paris)

Förög velem a föld / Rotate the world with me

Az ezt követő 2 nap időjárása nem volt túl kegyes a túristákhoz és a kertészekhez, kőművesekhez. Csak esett és esett.  Viszont estére kicsit mindig alább hagyott,  így ki tudtam mozdulni. Párizs este, szemerkélő esőben, még szebb, mint nappal. Elegáns mint egy vőlegény, aki az oltár előtt várja az arát.

A kivilágított Eiffel torony / The Eiffel tower in lights

Pocsolya / Plash

Alulról / From the bottom

Hotel, ahol nem laktam… / Hotel,where I did not stay…

Állítsátok meg a hülyeséget…(Párizs) / Stop the stupidity…(Paris)

Majd elérkezett az utolsó nap. Kora délután kerekedtem fel, hogy amit még lehet megnézzek. Így jutottam el az Amerikai katedrálisba, ahol épp egy zongora koncert vette kezdetét. A távol-keleti hölgy nagyon érezte a billentyűket, klasszikusokat játszott nagy beleéléssel. A templom akusztikájával párosult szépséges dallamok igazi élményt nyújtottak, remek kis vasárnapi programnak bizonyulva.

Zongora, ami szépen szólt (az Amerikai katedrális, Párizs) / Piano with nice melody ( the American cathedral, Paris)

Az Amerikai katedrális, Párizs / The American cathedral, Paris

Templom kert / Garden of the cathedral

A Nap ajándéka / The Sun’s present

Este Zsiráffal elmentünk a Place Pigallhoz, majd a Sacra Coeurhoz, Párizs legmagasabb pontjára. Itt ért minket a naplemente páratlanná téve a párizsi látogatást. Haza felé még tekeregtem a belvárosban és végig gurultam a Champs Elysee-n,  ami már fel volt díszítve, várva a Tour de France befutót…

A Vörös malom / The Moulin rouge

Szintén malom, de nem vörös / Also a Moulin, but not rouge

Sacra Coeur

A Sacra Coeur kertje / The garden of Sacra Coeur

Párizs este / Paris by night

Zsiri imára hajtja a kormányát / Camelopard turns his bar to pray

Nehéz lehet villanykörtét cserélni… / It might be difficult to change the light bulb…

óóó sanzel izé / ooh Champs Elysee

Kerti árnyak (Champs Elysee, Párizs) / Garden shadow (Chaps Elysee, Paris)

Nagyszerű volt látni Párizst és megismerni picit, de az utazás nem egy helyben állás, így tovább indultam, hogy egy hét múlva az óceán hullámjain probálhassam ki szörf tudásomat…Folyt.köv.

Negyedik rész / Eljutni Párizsig” bejegyzéshez ozzászólás

1. Hey guys, what a surprise. Thank you very much. It was a pleasure to meet you at Luc de point. 😉 peace and love. 🙂